نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

مقدار زمان مورد نیاز برای متخصص شدن!

پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۱۱ ب.ظ

این پست اقتباسی است از پست وبلاگ علی سخاوتی.

می دانیم بهترین راه برای توانا شدن در حرفه ای، تمرین کردن است. اما چقدر باید این تمرین صورت بگیرد تا تواناییمان تضمین شود؟

برای جواب دادن به این سوال نمی توان عددی کاملا قطعی ارائه داد اما طبق پژوهش های انجام شده، به طور متوسط هر فرد برای متخصص شدن در کاری به ده هزار ساعت نیاز دارد. این عدد بزرگی ست! و به همین خاطر اولین سوالی که در ذهن ایجاد میشود (و اگر ایجاد نشده، پرسیدن این سوال برایتان کمی زمان خواهد برد) این است که ده هزار ساعت می شود چند سال؟ برای محاسبه از ماشین حساب کمک می گیریم:

و این یعنی به طور مفید لازم است به میزان عدد فوق در حرفه ی خود به صورت جدی تلاش کنیم تا متخصص شویم. اجازه دهید به مسئله ایده آل نگاه نکنیم و تعداد ساعاتی از روز را که به انجام امور دیگر صرف می شود کم کنیم. به طور متوسط برای یک فرد تلاشگر، دوازده ساعت از شبانه روز را برای استراحت، نفریح و امور دیگر کنار می گذاریم. با این حساب رقم فوق دو برابر خواهد شد: 

میدانم حساب فوق کمی اشکال دارد و شامل روزهایی می شود که به اصطلاح تعطیل هستند و ممکن است شما در روزهایی از سال ناخوش شوید، یا حس و حال کار کردن را نداشته باشید ... بشر است دیگر! من عدد سه سال را تقریب مناسبی از عدد فوق می بینم. پس فرض کنیم به سه سال نیاز داریم تا در حرفه ی خود متخصص شویم.

سوال اول: شما چند سال دارید؟! سن خود را به این عدد (سه سال) تقسیم کنید. جزء صحیح عدد بدست آمده حداکثر تعداد کارهایی را نشان می دهد که شما می توانید در آن ها متخصص باشید!

برای منی که در آستانه ی تمام کردن سن 24 سالگی ام هستم، می توانم در 8 کار متخصص باشم! اما یادم نمی آید به غیر از صحبت کردن، قدم زدن و درس خواندن در کار دیگری بیش تر از سه سال وقت گذاشته باشم! اما آیا در این کارها متخصص شده ام؟! گمان نمی کنم ... اما در یک مورد چرا! می توانم خود را به عنوان متخصص در حوزه ی اینترنت معرفی کنم. کسی که می داند و می تواند چطور از اینترنت نیازش را برطرف کند.

سوال دوم: فکر می کنید چند سال زندگی خواهید کرد؟! این عدد را به ... . جزء صحیح عدد بدست آمده حداکثر تعداد کارهایی را نشان می دهد که شما خواهید توانسنت در آن ها متخصص شوید!


۹۳/۰۲/۱۸
ضیاء

10000 ساعت

نظرات  (۵)

۲۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۰۳ باران پاییزی
پست جالبی بود. ممنون از شما من فقط سوال دوم شما رو متوجه نشدم. میشه اگر امکان داره کمی توضیح بدید

پاسخ:
پاسخ:
بله:

برای مثال اگه من 70 سال زندگی کنم، میشه گفت حداکثر توی (تقریبا) 23=3÷70 تا کار میتونم متخصص بشم.
البته باید بگم که این پژوهش بیشتر تجربی هست تا علمی و بسته به افراد مختلف فرق میکنه به این معنی که فردی با تلاش بالاتر میتونه این فاصله رو زودتر طی کنه. مسئله ی دیگه اینه که حتی به همه ی این 23 تا کار نیاز نداریم که توش متخصص بشیم. تجربه نشون داده اگه هر فرد در یک کار بخصوص (که کمتر کسی توش مهارت داره) بتونه تخصص پیدا کنه کافیه!
البته 70 رو باید از 24 کم کنی فک کنم تا 50 سالگی بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر عمر میکنیم حساب کنیم بهتر باشه.
یعنی کارم به جایی رسیده که هیچ چی واسم انگیزه نمیشه...
قبلن از خوندن پستت چند روز پیش داشتم برنامه میریختم اصن نتونست محرک بشم یه جری بی تفاوتی داشتم نسبت بهش اصن گیجم از این همه بی تفاوتی به همه چیز ...من الان به جایی رسیدم که همه پستایی که قبلنا تو وبلاگت گذاشتمو رد میکنم در مورد انگیزه و.... یه چیز بهم ثابت شده اونم اینه که اگه در مورد مسایلی که بهشون اعتقاد دارم حرف بزنم دیگه اعتقادم نخواهند بود ... یعنی ا وقتی به یکی گفتم میشه با پاک کن ذهن فلان کارو کرد بی اثر شد از وقتی به یکی دیگه گفتم باید اینجوری برنامه بریزی موثر دیگه بی اثر شده اصنن هضمش سخته واسم... فک کنم یه مشکلی دارم باید بررسیش کنم

پاسخ:
پاسخ:
من احساس می کنم مشکلت طوری نیس که خودت بتونی به تنهایی از پسش برآی. بهتره از یه مشاور کمک بگیری
میدونم
اما نمیتونم جلسات مشاوره رو دنبال کنم همش یه جلسه ای میرم.به مشاورا اعتماد ندارم وقتی باهاشون حرف میزنم تو دلم بهشون میخندم.احمقانس بی خیال.

پاسخ:
پاسخ:
آن که را روی به بهبود نداشت / دیدن روی نبی سود نداشت

باشه بی خیال.
الان این شعر یعنی کچی!

پاسخ:
پاسخ:
یعنی اینکه باهاس بخوای که تغییر کنی حتی اگه به قیمت اعتماد کردن به روانشاسا باشه
بحث خواستن نیست
اعتماد واژه درستی نبود.یه حس اینکه از جلسه اول تا جلسه بعد انقده یه چی میگه تو ذهنم چه فایده... چی گفت چی شد که جلسه بعدی رو نمیرم.
ولی با این حال یه بار دیگه امتحان میکنم

پاسخ:
پاسخ:
پیش مشاوری برو که قبولش داری

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی