نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

اولین شرط محقق بودن

دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۳، ۰۴:۴۰ ب.ظ

"اولین شرط محقق بودن این است که در مواجهه با هر اندیشه‌ای، به سادگی از کنار آن عبور نکنیم"*، به سادگی نپذیریم و به سادگی دست رد بر سینه‌ی آن نزنیم. آن را با معلومات هر چند ناقص خود بسنجیم و سبک سنگین کنیم. اگر توانستیم دلایل قانع‌کننده‌ای برای پذیرفتن آن اقامه کنیم، آن را فعلاً بپذیریم، بدون آن‌که تعصب جاهلانه‌ای روی آن داشته باشیم. اگر دلایل را بر رد آن اندیشه برجا کردیم، آن را فعلاً مردود بدانیم، در عین این‌که احترام صاحب اندیشه را محفوظ داشته‌ایم. و اگر اندیشه برای‌مان مجهول نماید، از آن پیروی نکنیم که "لا تقف ما لیس لک به علم" (از آن‌چه که به آن علم نداری، پیروی مکن - آیه‌ی 36 سوره‌ی اسراء) تا این‌که به اهل فن آن اندیشه مراجعه کنیم و شرایط را جویا شویم؛

خواه آن اندیشه را از فرستاده‌ی خدا دریافت کنیم یا از سوی مخالف خویش.

* نقل به مضمون از کتاب "از شریعتی" – نوشته‌ی عبدالکریم سروش


نظرات  (۱)

خیلیییی خوب بود... منم یه مدتیه درگیر پیدا کردن راه و روش خودم هستم... بعضی وقتا انقد گییج میشم سرم درد میگیره میگم بابا ولش کن خب تو هم عین بقیه زندگیتو بکن دیگه چیکار داری گیر میدی ب فلسفه ی هر چیز... مثلا الان یه مدتیه دین و مذهب برای من یه معضلی شده..اینکه نمیدونم جایگاهش توی زندگی من چیه؟ اصلا ب دین واقعا نیاز هست؟ وقتی خدا عقل داده ؟ در حالیکه دین برای ریز ترین مسائل هم حکم داده ک اگه بخوای طبق عقلت تصمیم بگیری شاید همش عین اون تصمیم نگیری.. اینکه چیزایی ک دلم میخوادو از توی دین انجام میدم چیزایی ک نمیخوامو کاری ندارم اذیتم میکنه و همش عذاب وجدان دارم... برای همین دلم میخواد از اوله اول بررسیش کنم...درسته تحقیق کردن سخته (حداقل برای من ک خیلی تنبلم ) ولی ب اطمینانی ک بعدش بهش برسی می ارزه...
این فعلنه  خیلی بهم چسبید
شما هم موفق باشید در راه سخت تشخیص حقیقت :)
پاسخ:
گوارای وجودتون.
ممنون. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی