نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

دو مفهوم خیلی مهم

چهارشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵ ق.ظ

چند وقتی هست که به دو مفهوم خیلی مهم در ارتباط با خود و اطرافیانم پی بردم: سِلف کانسپت (Self Concept) و سلف ایمیج (Self Image).

سِلف کانسپت یعنی این‌که من به خودم چه نگاهی دارم، خودم رو چگونه می‌بینم، اگه قرار باشه نقاشی یا طرحی از خودم رسم کنم، خودم رو چگونه تصویر می‌کنم. چه چیزهایی رو پررنگ نشون میدم، چه چیزهایی رو کم رنگ. باید خیلی دقت کرد تا فهمید که آیا نگاهی که به خود داریم، چقدر ساخته شده از باورها، افکار، احساس‌ها و ... ماست و چقدر از دیگران تاثیر گرفته.

سِلف ایمیج یعنی من در مورد برداشتی که دیگران از من دارند، چگونه نگاهی دارم. برای مثال اگر فکر می‌کنیم که دوستمان به ما حس خوبی ندارد، این همون سِلف ایمیجه. شاید کمی پیچیده باشه، اما خیلی مهمه که این دو مفهوم با همدیگه قاطی نشن و ما در روابط روزانه‌ای که داریم بین این دو تفکیک قایل بشیم. نظری که دیگران به ما دارند رو به پای سِلف کانسپت ننویسیم و به خودمون تعمیمش ندیم. این تفکیک قایل شدن خیلی در افزایش عزت نفس موثره. 

این مطلب از امیر مهرانی به زیبایی در این مورد نوشته شده

نظرات  (۱)

۱۱ آذر ۹۴ ، ۱۱:۴۵ کودک فهیم
یه مفهوم مبهمی ازش تو ذهنم داشتم ولی نه انقد واضح و گویا.
سلف ایمِج واسه برونگراها خیلی رو سلف کانسپت تاثیر میذاره بنظرم، نه که بگم همونه ها، ولی خیلی مرتبطن به هم.
پاسخ:
اوهوم. :)
ممکنه سلف ایمجی که داریم درست باشه یا نادرست. این مسئله تو روابط بین پدر و مادر و بچه هاشون خیلی پیش میاد. بچه فکر میکنه پدر و مادرش حس بی عرضگی و ... بهش دارن و ازش مراقبت میکنن، اما در واقع مسئله یه چیز دیگه ست. و همین باعث میشه عزت نفس بچه داغون بشه.

راستی به نظرت چطور میشه سلف ایمج رو از حالت نادرست و ناواقعی به اون سطح واقعی خودش نزدیک کرد؟

مهمترین راهش گفتگوئه. امیر مهرانی تو کارگاه کوله پشتی سی سالگی گفت: "گفتگو بهترین ابزار حل مسئله ماست. هر جایی که گفتگو کردن رو ترک می کنیم، همونجا شکست آغاز میشه"

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی