نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

نیاز ناشناخته

بل حقیقت در حقیقت غرقه شد ~ زین سبب هفتاد بل صد فرقه شد

اندیشه‌ی ملاصدرا درباره زنان

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۰ ب.ظ

[…] مرحوم صدرالمتالهین در کتاب اسفار اربعه سخنی ناگوار در باب زنان دارند:

و از عنایات الهی در خلقت زمین، تولد حیوانات مختلف است... که بعضی برای خوردن‌اند... و بعضی برای سوار شدن... و بعضی برای بار کشیدن... و بعضی برای تجمل... و بعضی برای نکاح و آمیزش... و بعضی برای تهیه لباس و اثاث خانه...

                                                                                                                                اسفار اربعه، جلد 7، فصل 13، ص 136

و مرحوم ملا هادی سبزواری در حاشیه نوشته است که:

اینکه صدرالدین شیرازی زنان را در عِداد حیوانات درآورده است اشاره لطیفی دارد به اینکه زنان به دلیل ضعف عقل و ادراک جزئیات و میل به زیورهای دنیا، حقاً و عدلاً در حکم حیوانات زبان بسته‌اند و اغلبشان سیرت چارپایان دارند ولی به آنان صورت انسان داده‌اند تا مردان از مصاحبت با آنان متنفر نشوند و در نکاح با آنان رغبت بورزند و به همین دلیل در شرع مطهر، مردان را در کثیری از احکام، مثل طلاق و نشوز و ... بر زنان چیرگی داده‌اند.

[…]

 

برگرفته از کتاب فربه‌تر از ایدئولوژی نوشته عبدالکریم سروش


نظرات  (۱۳)

حالم بد شد:-( :'( 
تصوراتم از ملاصدرا بهم ریخت و فکر نمیکنم توی شرع هم همچین عقیده ای بوده باشه!:| 
پاسخ:
ما قصد بدی نداشتیم.
امیدوارم تصوراتتون از ملاصدرا کمی تکامل یافته باشه :)
این سخنان صریحا دارن ایات قران رو نقض میکنن.
البته این مورد خاص برای برای من جالبه و بعضی اوقات برای تفریحات سالم!!!ازش استفاده میکنم اما روایاتی از بزرگان شیعه دیدم که به ائمه منسوب میکنن که باعث شده واقعا نتونم به هیج کدام از منابع اعتماد کنم.
پاسخ:
برای من هم جالب بود این نوشته.
تا حالا شده کتابی رو به قصد بخصوصی بخونی، اما چیز دیگه‌ای عایدت بشه؟!
خب الان حرفای کلی آموزگاران معنوی دیگه تو ذهنم هست که خلاف این را میگن، و میگن اتفاقا زنان به معنویت نزدیک ترند، چون این میل به قدرت و رقابت و برتری جویی و جنگ و تحکم و تمام اینایی که تو مردا هست و صفات حیوونی ای هستند معمولا تو زن ها پیدا نمیشه، و از قدیم الایام توی تمام شعرها، زن نماد معشوق بوده ست... بهتره که دیگه در دفاع از زنان چیزی نگم که حقیقت نیازی به دفاع من نداره :)

فقط این که به نظر من اول ملاصدرا و بعد تمام مردانی که موافقتشون را با این متن اعلام کنن، دارن خودشون را میبرن زیر سوال، چون انسانی که واسه ارضای نیازش به لذت، میره سراغ حیوون، اگه از حیوون پست تر نباشه، بالاتر هم نیست... و به قول تو، "نکاح" یا به قول خودم "س.ک.س"ی که تجلی عشق روی زمین نباشه، پس تجلی بردگی و حیوان بودن است، و فرقی نمیکنه کی داره این کارو میکنه...
پاسخ:
به قول من نه، بلکه به قول ملاصدرا!
نکنه فک کردین موافق این متنم؟ :))) عنوان پست رو تغییر دادم تا سوء تفاهم پیش نیاد.
قربان شما.
۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۰:۴۳ محمود بنائی
من تا حالا کتابی از ملاصدرا نخوندم و کلا مخالف این جمله ام! ولی اگه بود حتما ازش توضیح میخواستم.
پاسخ:
من هم نخوندم تا حالا.
:))
good
:))
اوه اوه اوه
جوابتون خیلی مظلومانه بود و کامنت من خیلی پرخاشگرانه به نظر رسید، شرمنده شدم من الان کمی تا اندکی :)
پاسخ:
دشمنت شرمنده :) البته میدونم که دشمن ندارین!
:|
پاسخ:
چیه؟!
:|
باشه...
ما حیوانیم
اما شما چی؟
شما انسانید؟
(خطاب به ملاصدرا بود این ، شما به دل نگیرید)
به عقلش شک کردم بعد خوندن این متن! به چه جراتی همچین حرفی زده!
پاسخ:
سخت نگیر سارا جان.
مهم خودتی.
سلام
کم پیدایی مستر ض!!!یک ماهه اپ نکردی.
بیا پست بزار دیگه:/D
پاسخ:
سلام آقا
چشم :)
الان شما خواستید که یعنی جناب ملاصدرای عزیز را خراب کنید!؟؟؟

اونم با استفاده از یه آدم خراب و معلوم الحال!!؟؟؟

میخواید کمی از تفکرات این جناب معلوم الحال (سروش) در رابطه با زنان واستون بگم!!؟؟؟
پاسخ:
عزیزم من تخریب نکردم و فقط نقل قول کردم.
خواننده باید عاقل باشه.
اما مثله اینکه شما علاقه زیادی برای تخریب دکتر سروش دارید؟!
گاهی وقت ها متکلم هم باید عاقل باشه!
نه فقط خواننده...

اتفاقا خوانند عاقل بوده که فهمیده شما با این نقل قول چه هدفی رو دنبال میکنین!
و الا چرا باید فقط همین یه جمله را نقل قول کنین...

البته بنده تا جایی که دنبال کردم
در اسفار اربعه، ج7 ص136
همچین چیزی پیدا نکردم بزرگوار!!!

ان شاء الله توی نت هام میگردم
و کمی از تفکر جناب سروش در مورد زنان میفرستم

و شما هم صرفا نقل کنین...

دز مورد ایشون نیازی به تخریب نیست....
ببینین عزیز
درست، شما نقل قول کردین
ولی نقل قول داریم تا نقل قول!
این رو که قبول دارید!؟؟؟

یه موقع طرف دو ساعت سخنرانی میکنه
طرف برمیداره سی ثانیه اش رو نقل قول میکنه
بدون اینکه از اون یکصد و نوزده دقیقه ی دیکه ش حرفی بزنه
این درسته به نظرتون!؟

خب الان دو ساعت که چه عرض کنم
شما برداشتین از عمر یه فرد
چهارتا خط از کتابش رو نقل قول کردین
اونم نه مستقیم
اینم با واسطه
اون موقع این درسته!؟
اون رفرنس هم که درست بود!!!

بنده رفته بودم ص137

بعد مجدد رجوع کردم؛ صفحه قبل و بعدش رو دیدم
دیدم که ص136 بود این مورد
بعد که مجدد رجوع کردم به مطلب شما
دیدم شما هم زدین136

دقیقا طبق نظر همین فلاسفه قانون اساسی ایران عزیز را نوشته اند که همه قوانینش به صلاح و مسلحت مردان محترم باشه مثل دیه زن که نصف مرد هست  حق طلاق وتعدد زوجات و البته صیغه های متدد و امثال اینها واقعا متاسفم بر خودم و بقیه خانم های که با این مسائل روبرو میشویم ونابرابری های ریشه داری در دین و مکتب خودمان می بینیم والبته توجیحاتی که بعضی ها سعی میکنند ارائه دهند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی